Nieuwe hamradio-apparatuur voor ISS

Nieuwe hamradio-apparatuur voor ISS

ARISS 25 watt JVC Kenwood D710GA op Hamvention 2017 - Credit John Brier KG4AKV

ARISS 25 watt JVC-Kenwood D710GA bij Hamvention 2017 – Credit John Brier KG4AKV

De ARISS-website rapporteert over de voortgang van het vliegen met nieuwe amateurradio-apparatuur naar het internationale ruimtestation ISS.

Namens het ARISS International-team, ben ik trots om aan te kondigen dat het ARISS-team op vrijdag 29 september het InterOperable Radio System (IORS) Safety Data Package ter beoordeling aan NASA heeft voorgelegd! Onze volgende stap in dit proces is de Safety Review, die gepland is voor 2 november.

Het indienen van dit was een fenomenale prestatie !! Vooral omdat het volledige Safety Data Package exclusief door onze ARISS-vrijwilligers is ontwikkeld – iets wat we nog nooit eerder hebben gedaan. Voorafgaand aan deze indiening, werden alle veiligheidspakketten – van Owen Garriott’s in de vroege jaren 1980 tot vandaag – ontwikkeld met aannemers van NASA, ESA of Energia. En kan ik zeggen tegen aanzienlijke kosten. Ik ben blij dat het ARISS-team het zelf heeft gedaan!

Internationaal ruimtestation – NASA met beeldcredits

Waarom is dit belangrijk? Twee redenen:

1) Dit is een zeer belangrijke IORS-mijlpaal. We kunnen niet in een baan om de aarde komen zonder het veiligheidsbeoordelingsproces met succes af te ronden en onze hardware gecertificeerd te krijgen voor de vlucht.
2) Het exclusief ontwikkelen van het veiligheidspakket met vrijwilligers is een innovatieve en moedige aanpak om de kosten laag te houden en de hardware sneller te laten vliegen. Anders zouden we waarschijnlijk 1-2 jaar moeten lanceren, terwijl we aanvullende financiering hebben verkregen om dit voor elkaar te krijgen.

NASA Human Spaceflight Safety Certification is een proces van vier stappen – fase 0, fase 1, fase 2 en fase 3. Het materiaal dat we hebben ingediend, bestrijkt de eerste drie van de vier fasen. Als onderdeel van fase 0, 1 en 2 moeten we ervoor zorgen dat NASA ons ontwerp begrijpt. En we moeten de NASA laten zien dat we alle potentiële gevaren begrijpen die onze hardwaresystemen kunnen introduceren bij het ISS en hoe we deze gevaren hebben beperkt (of voorkomen). Een voorbeeld is om NASA te laten zien dat onze IORS is ontworpen met elektrische bedrading en stroomonderbrekers die over voldoende functies en voldoende marge beschikken om een ​​elektrische schok of brand aan boord van het ISS te voorkomen. Van cruciaal belang dingen! De laatste fase (fase 3) is voltooid wanneer we alle testen en NASA-inspectie van onze vluchtapparatuur hebben voltooid en NASA deze vlucht waardig acht. Op dat moment zullen de IORS vlucht gecertificeerd zijn en kunnen we vliegen! Momenteel zijn we op zoek naar maart-mei 2018 voor vluchtgereedheid.

Voor diegenen die de ontwikkeling van ARISS hardware niet van nabij volgen, ontwikkelen we de IORS om de meeste ingebouwde radio-hardware te vervangen. Het wordt “interoperabel” genoemd omdat het wordt ontworpen om overal op het ISS te worden gebruikt. Maar specifieker, het zal worden gebruikt in de twee gebieden met ISS Ham legacy-antennes: de Columbus-module en de Russische servicemodule. Interoperabiliteit stelt ons in staat om bestaande ISS-stroomkabels te gebruiken, het kan worden verplaatst tussen modules in het geval van fouten in de omloopbaan en ondersteunt algemene training en operaties.

Multispanningsvoeding met JVC-Kenwood D710GA op montagebeugel

De IORS is het meest complexe hardware-systeem in de cabine dat we ooit hebben ontworpen, gebouwd, getest en gevlogen als een vrijwilligersteam. We zullen het 3 watt Ericsson handheld-radiosysteem, aanvankelijk gecertificeerd voor de vlucht in 1999, en de Packet-module – die beide recentelijk problemen hebben gehad – verwijderen en een splinternieuwe, speciaal aangepaste 25 watt JVC Kenwood D710GA-radio installeren om een ​​massa mogelijk te maken van nieuwe of verbeterde mogelijkheden op het ISS, inclusief spraakherhaling en betere APRS-operaties. Een belangrijke ontwikkeling is de Multi-Voltage Power Supply (MVPS), die op meerdere ISS-interfaces met meerdere typen stroomaansluitingen is aangesloten en een veelheid aan vermogensoutputmogelijkheden biedt voor onze huidige en toekomstige ARISS-operaties en amateurradio-experimenten. Het zal ons Ham Video-systeem ook in staat stellen een speciaal stopcontact te hebben, waardoor we geen stopcontact meer hoeven te delen, waardoor Ham Video soms wordt uitgeschakeld.

Deze inspanning zou niet mogelijk zijn zonder de toewijding en volharding van ons IORS-ontwikkelteam van vrijwilligers. Ze hebben zich onvermoeibaar achter de schermen ingezet om iedereen een uitstekende amateurradiobeleving te bieden. Ons IORS-ontwikkelingsteam omvat: Lou McFadin, W5DID, onze hoofdingenieur; Kerry Banke, N6IZW, de MVPS-hoofdontwerpster; Bob Davis, KF4KSS, de MVPS Mechanical enclosure designer; Ed Krome, K9EK, ondersteunt IORS-warmtebesturing en geluiddissipatie van de cabine; Dave Taylor, W8AAS, onze JVC Kenwood D-710 ontwikkelingssamenwerking; Bob Bruninga, WB4APR, onze APRS en D-710 operatiespecialist; Shin Aota, JL1IBD en Phil Parton, N4DRO voor al hun fenomenale steun van JVC Kenwood; Kenneth Ransom, N5VHO, onze operationele leiding; en ons team voor veiligheidspakket: Ken Ernandes, N2WWD en Gordon Scannell, KD8COJ. Een pluim voor iedereen op een fantastische inspanning!

Het ontwerpen, bouwen en testen van de IORS is een enorme onderneming en * erg * duur. We moeten tien (10!) Eenheden bouwen om vluchthardware, vluchtonderdelen, testen en training in het internationale team te ondersteunen. Hardwareonderdelen, ontwikkeltools, fabricage, testen en kosten om te certificeren dat de IORS naar verwachting ongeveer $ 150.000 zullen kosten. En het harde deel (het duurste deel) is net begonnen. Dus overweeg alstublieft om een ​​donatie te doen aan ARISS om ons hardwaresysteem van droom naar realiteit te brengen. U kunt rechtstreeks aan ARISS doneren via de AMSAT-website op: http://www.ariss.org/donate.html . ALLE donaties gaan rechtstreeks naar ARISS.

Bedankt voor al je steun om onze jeugd te inspireren, te betrekken en te onderwijzen om draadloze communicatie en amateurradio te overwegen, en om STEAM-carrières na te streven via onze spannende menselijke ruimteverkenning en amateurradiowerving!

Ad Astra! Naar de sterren!

Oprecht,
Frank H. Bauer, KA3HDO
ARISS International Chair en ISS Ham Radio Principal Investigator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *